Lastbil på skolebesøg

20.04.2012

I forbindelse med en såkaldt cykeluge, hvor de fleste elever på Ejer Bavnehøj Skolen ved Skanderborg cyklede til og fra skole, stillede Dantra en lastbil samt masterdriver Jørgen Pedersen til rådighed for at højne elevernes bevidsthed om blinde vinkler og andre aspekter af trafiksikkerhed.

Jørgen Pedersen fremviste lastbilen ind- og udvendigt, demonstrerede trafiksikkerhedsmæssige risici og besvarede børnenes spørgsmål. – Set med mine øjne er det væsentligste, at børnene selv fik mulighed for at opleve og forstå de blinde vinkler fra førersædet i en lastbil. At uddanne dem i at forholde sig hensigtsmæssigt til tunge køretøjer er et væsentligt element i trafikundervisningen, siger han.
De meget omtalte højresvingsulykker sker, når lastbiler svinger til højre, mens cyklister kører ligeud. Under besøget på Ejner Bavnehøj Skolen forklarede Jørgen Pedersen situationen og demonstrerede nogle af de mulige afværgehandlinger, som cyklisten kan foretage. Børnene oplevede dermed den kompleksitet, som en svingmanøvre indebærer, og fik nogle værktøjer til at undgå de farlige situationer.

Det er en praktisk forlængelse af undervisningen i klasselokalet, hvor eleverne bliver introduceret til trafiksikker adfærd. Jeg kunne fra et chaufførsynspunkt eksempelvis forklare, hvorfor lastbiler er nødvendige, og hvorfor det er fornuftigt at bruge cykelhjelm, fortæller Jørgen Pedersen, der under trygge forhold gav børnene i skolegården mulighed for at komme helt tæt på lastbilen.

Bag rattet som ’chauffører’ oplevede de enkelte elever, hvordan klassekammeraterne udenfor forsvandt i spejlene, når de blev placeret i de blinde vinkler, ligesom fodgængere og cyklister kan være det i trafikken. Det gav virkelig en ahaoplevelse, som forhåbentlig husker dem på at være ekstra opmærksomme, når de møder en lastbil, fortsætter han.
Ifølge masterdriveren tog børnene rigtig godt imod initiativet med masser af spørgsmål og positive tilkendegivelser. "Hvorfor er der så mange spejle, når man bare kan kigge ud ad ruderne?," ville én elev vide, mens en kammerat udbrød: "Det plejer at være så kedeligt at læse om trafik, men det her ... det er sejt."