For nylig blev en 50-årig tjekkisk lastbilchauffør stoppet med en promille på 2,3. Sådanne hændelser puster nyt liv i debatten om lastbilchaufførers indtag af alkohol i arbejdstiden. Skal de blot overholde den almindelige grænse på 0,5 promille, eller skal de helt lade være at drikke, når de skal køre? Her kan alkolåsen Smart Start fortælle, om chaufføren har drukket for meget til at sætte sig bag rattet – uanset, om den af vognmanden tilladte promillegrænse er 0,5 eller 0,0.
Inden kørsel skal chaufførerne puste i en alkolås, der fungerer ligesom politiets. Er promillen for høj, kan lastbilen ikke startes.
Det tager cirka 15 sekunder at tage testen, som både kan dokumenteres med SMS-beskeder og kameraløsning. Kameraet tager et billede, så man er sikker på, at chaufføren bag rattet er den samme som ham, der tager alkoholtesten. Samtidig får vognmanden besked pr. SMS, hvis en af hans chauffører forsøger at køre med for meget alkohol i blodet.
- Jan Winum Poulsen, Jawin
Safe Trip ApS, der er dansk importør af Smart Start. Kamera og SMS-funktion er begge tilvalg til standardpakken.
-
Transportfirmaer landet over benytter teknologien, der oprindelig stammer fra USA. Her har den været kendt i 20 år. Dantra A/S, der er en af de førende nordeuropæiske udbydere inden for tanktransport af bl.a. farligt gods, har investeret kraftigt i kvalitetssikring og sikkerhed i alle værdikædens led. Således har man også taget ideen om alkolåse til sig og indførte i første omgang systemet i de biler, der kører for Statoil – hvilket også var en forudsætning for at opnå den 5 år lange kontrakt om distribution i Danmark og Sverige, som Dantra sidste år indgik med Statoil.
Alkolåsen fungerer efter samme princip som politiets alkometre. Betjeningen tager blot 15 sekunder. Er der en promille over 0,0, starter bilen ikke.
Dantra så hurtigt fordelene ved alkolåsen og arbejder nu på at få den installeret i samtlige biler.
Når man kører med fødevarer, brændstof eller kemiske produkter, kan en fejl eller ulykke få uoverskuelige konsekvenser. Den slags kan koste millioner og lukke virksomheder. Derfor er Smart Start en god investering i at forebygge ulykker. Der er også en nultolerancepolitik over for alkohol i arbejdstiden. Vi tillader ikke en promille, der er højere end 0,0.
- Kenneth Jensen, administrerende direktør i Dantra
Hver 4. trafikdræbte mister livet i forbindelse med en spritulykke, så der er god grund til at forebygge spirituskørsel. Fordi lastbiler – specielt med farlig last – kan forårsage betydelig skade, bør der ifølge Kenneth Jensen fokuseres yderligere på trafiksikkerhed i transportbranchen. – Det handler både om at redde menneskeliv og om at forebygge uheld, som kan have alvorlige miljømæssige og økonomiske følger.
Med alkolåsen fra Smart Start er vi sikre på at undgå spritulykker.
- Kenneth Jensen
Dantra Group, som har domicil i Hjøllund i Midtjylland, råder i dag over en lastvognsflåde på mere end 130 moderne og specialiserede tankvogne, der dagligt transporterer flydende produkter overalt i Danmark og Europa.
Jeg har som speditørelev fået lov at arbejde meget selvstændigt og med stort ansvar helt fra starten af min elevtid.
Mine erfarne kolleger sørger for at give mig en god oplæring og masser af støtte.
Jeg synes jobbet som speditørelev er både afvekslende og spændende, da der ikke er to dage der er ens. Du ser også hurtigt resultatet af dit arbejde.
Jeg bliver dagligt udfordret af kunder for at finde de mest optimale transportløsninger til dem. Det synes jeg er spændende.
Ud over de mange koordinerende opgaver, får man også lært en masse om de regler der skal overholdes i forskellige lande og bliver dygtig til geografi.