Nyheder / Vi skal ændre fortællingen om, at det er et dårligt job

Vi skal ændre fortællingen om, at det er et dårligt job

For at løse transportbranchens udfordringer med manglende arbejdskraft, skal man lære de unge, at det ikke er et dårligt job, lyder det fra vognmand og bestyrelsesmedlem i brancheforening

Skrevet af: Stig Dahlgren Atzen – Journalist



-

ARBEJDSKRAFT Der er egentlig mange unge, som synes, at det lyder lovende, når Kenneth Jensen eller en anden fra direktionen i Dantra, der ligger i Hjøllund, er ude at fortælle om transportbranchen på ungdomsuddannelser.

Hans salgstale er også både indøvet og skarp.

Du kan få lov at se solen gå ned over de nordnorske fjelde og samtidig blive rigtig godt betalt.Og så får du lov at være din egen herre.

- Kenneth Jensen

Men selvom mange af de unge synes, at det lyder spændende, ender de aldrig bag rattet. For når de kommer hjem til deres forældre, ændrer de kurs.

Så får de at vide, at de i hvert fald ikke skal blive chauffører. De skal ind på universitet, for deter ikke alle, der mener, at det ikke er godt nok at være skraldemand, håndværker ellerchauffør.

- Kenneth Jensen

Han ved, hvordan de unge reagerer, for han forsøger at komme ud på uddannelsesinstitutioner og fortælle om branchen.

Og jeg sender altid en direktør eller lignende. Det siger noget om, hvor vigtigt, vi synes, det er.

- Kenneth Jensen

Ændre fortællingen

Kenneth Jensen er foruden at være administrerende direktør og ejer af Dantra medlem i bestyrelsen af Transportens Arbejdsgivere, der repræsenterer 800 transportvirksomheder iDanmark. Han oplever, at hele branchen er udfordret.

Der er simpelthen ikke nok hænder og fødder.
Det betyder, at der er nogen, som bliver nødt til at sige nej. De kan simpelthen ikke vækste så meget, som de har potentialet til. Ifølge en opgørelse af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, er 44 procent af rekrutteringsforsøg i transportbranchen i Vestjylland forgæves.


- Kenneth Jensen

For at løse udfordringen bliver vi ifølge Kenneth Jensen nød til at ændre den måde, vi ser på eksempelvis chaufførjobbet. Når unge mennesker kommer hjem og vil sidde bag rattet, skal de opmuntres. Ikke afskrækkes.

Vi skal ændre fortællingen om, at det er et dårligt job. Det er det ikke.

- Kenneth Jensen

Når ikke topfart

I hans egen forretning oplever Kenneth Jensen også, at den manglende arbejdskraft betyder, at væksten er stagneret, inden den ramte sin topfart. Det er ellers gået fra år med stabil vækst på mellem 3 og fem procent til at ramme 10 procent under corona. Men her har det altså tabt momentum.

Hvis vi kunne skaffe arbejdsstyrken, kunne det være meget højere. Efterspørgslen er der. Men det er en kæmpe udfordring.

- Kenneth Jensen

Udfordringen bliver ikke mindre af, at hans virksomhed Dantra specialiserer sig i at fragtekemisk materiale. Det kan i princippet være madolie. Men det kan også være syrer så stærke, at de kan ætse rustfrit stål.

Det betyder, at man skal benytte sig af beskyttelsesudstyr, når man læsser af hos kunden, og så skal man generalt være mere agtpågivende.

Vi kan desværre ikke tage hvem som helst. Man skal have et særligt øje for sikkerhed og kvalitet hos os. Det betyder, at hvis der er 10 ledige chauffører, kan vi måske alligevel kun bruge to af dem.

- Kenneth Jensen

Til gengæld har han en fordel ved, at Dantra er en over 100 år gammel virksomhed. Direktøren mener, at det gode navn hjælper i jobsøgningen.

Vi er en familiedrevet virksomhed, som går meget op i, at det er et rart sted at være. Jeg ved godt, at det er noget, alle siger, men hos os betyder det virkelig noget.

- Kenneth Jensen

På brancheplan er der desuden en udfordring udover, at man ikke har folk nok til at nå vækstpotentialet. Når der mangler arbejdskraft, har man som arbejdsgiver ikke sammemuligheder for at vælge mellem kvalificerede folk.

Vi skal have nogen til at sidde bag rattet. Men vi vil jo også gerne have de bedst mulige – og deter svært at finde mere kvalificerede folk, når der ikke er nogen.

- Kenneth Jensen

Kan ikke importeres

Nogle tror ifølge Kenneth Jensen, at han bare kan hente arbejdskraft ind fra andre EU-lande og måske endda til en billig hyre. Men det er ikke tilfældet.

Der mangler 400.000 chauffører i Europa. De mangler dem også i Polen. Vi kan ikke importere arbejdskraft.

- Kenneth Jensen

Han påpeger desuden, at det ikke længere er som i gamle dage, hvor de danske lønninger gjorde det enormt attraktivt for østeuropæiske chauffører at komme herop for at arbejde.

Hele EU har løftet sig og gør det stadig. De får en god løn derhjemme, så hvorfor skulle de komme herop?

- Kenneth Jensen

Kontakt os

Jeg har som speditørelev fået lov at arbejde meget selvstændigt og med stort ansvar helt fra starten af min elevtid.

Mine erfarne kolleger sørger for at give mig en god oplæring og masser af støtte.

Jeg synes jobbet som speditørelev er både afvekslende og spændende, da der ikke er to dage der er ens. Du ser også hurtigt resultatet af dit arbejde.

Jeg bliver dagligt udfordret af kunder for at finde de mest optimale transportløsninger til dem. Det synes jeg er spændende.

Ud over de mange koordinerende opgaver, får man også lært en masse om de regler der skal overholdes i forskellige lande og bliver dygtig til geografi. 

Camilla, tidligere speditørelev